Sta op voor je rug

Geplaatst door Beheerder 2 maart 2015

Recht je rug!

Annique Holleman D.C. – Nijmegen

De moderne tijd brengt klachten met zich mee waar we vroeger nooit last van zouden hebben gehad. De muisarm is een oude bekende, maar tegenwoordig is er ook de sms-duim, de iPad-nek, de gamebochel en binnenkort komt daar waarschijnlijk nog de selfie-schouder bij.

Wist u dat we in de huidige maatschappij per dag gemiddeld 221 keer op onze telefoon kijken? Dat we gemiddeld zo’n 8 uur per dag zitten? En dat pubers gemiddeld meer dan 16 uur per week (buiten schooltijd) achter een beeldscherm spenderen?

De gevolgen Deze veranderingen in leefstijl leiden tot allerlei gezondheidsproblemen. Doordat we minder bewegen en meer stilzitten verslechtert de motorisch ontwikkeling en algehele fitheid van onze populatie. Rug-en nekpijn is nu al de op één na grootste oorzaak van ziekteverzuim, maar als onze kinderen zo doorgaan dan wordt rug- en nek vanzelf een keer lijstaanvoerder.

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen en niet om te zitten, zeker niet in een slechte houding achter computers en tablets. Behalve motorische problemen is ook bewezen dat meer dan 2 uur beeldschermtijd per dag kan leiden tot slaapgebrek, depressie en angststoornissen. Ook hoofdpijn, niet scherp zien en vermoeide-en branderige ogen kunnen het gevolg van het aantal uren dat we per dag achter een beeldscherm spenderen.

Het advies Als het op ontwikkeling aankomt is beeldschermtijd voor kinderen jonger dan twee jaar van weinig toegevoegde waarde. Te veel tijd achter een beeldscherm gaat echter wel ten koste van de speeltijd die een kind heeft en daarmee de hoeveelheid beweging die een kind krijgt. Omdat jonge kinderen namelijk vooral leren door te bewegen is het belangrijk om beeldschermtijd op jonge leeftijd tot een minimum te beperken. Met vallen en opstaan ontdekken kinderen de wereld. Het is dus ontzettend belangrijk dat een kind veel plezier heeft in het bewegen en daar constant in uitgedaagd wordt.

Bij tieners daarentegen kan beeldschermtijd wél erg leerzaam en bijdragen aan de ontwikkeling. Helaas gaat de beeldschermtijd bij deze groep vaak gepaard met een erg slechte zithouding. Als ouder is het moeilijk om hier verandering in aan te brengen, maar het goed voorbeeld geven is al een goed begin. Daarnaast kunt u met een paar simpele regels een heel eind komen.

  • Creëer een ergonomische zitplek voor het gebruik van computer of laptop;
  • Laat kinderen buiten schooltijd niet meer dan 2 uur per dag achter een beeldscherm doorbrengen. Dit gaat ten koste van de tijd die kinderen nodig hebben om te bewegen en zo bijvoorbeeld obesitas te voorkomen;
  • Zorg dat kinderen geen TV, tablet of smartphone op hun slaapkamer gebruiken of gedurende een uur voor het naar bed gaan. Dit kan een negatieve invloed hebben op het inslapen en de totale rusttijd.

Voor volwassenen is het raadzaam om niet meer dan 4 uur per dag te zitten, minimaal 30 minuten per dag intensief te bewegen in de vorm van sporten, fietsen of wandelen en niet langer dan 30 minuten achter elkaar te zitten zonder pauze. Deze pauze hoeft slechts een paar minuten te duren, denk hierbij bijvoorbeeld aan water halen, staand telefoneren of overleggen met een collega. Hiermee kunnen aandoeningen als hoofd-, nek- en rugpijn veelal voorkomen worden. Zoals gezegd is ons lichaam gemaakt om te bewegen en niet om te zitten. Probeer het lichaam te geven wat het nodig heeft.

Kom in beweging en bespaar tijd! Heeft u vaak het idee dat u gewoonweg geen tijd heeft om te bewegen? 221 keer op de telefoon kijken, 150 minuten TV kijken, 56 minuten op Facebook stalken en 5 uur achter de computer zitten…..dat kan vast wel wat minder. Ruil een uurtje schermtijd in voor een uurtje bewegen. U lichaam zal u er dankbaar voor zijn. Sta op voor je rug!

Sta op voor je rug!

Deel

Vind een
chiropractor
bij u in de buurt

Zoek eenvoudig op postcode of plaatsnaam

Zoek direct bij u in de buurt

Meld u hier aan voor de nieuwsbrief