Iedereen zit te vaak, te lang in een verkeerde houding

Geplaatst door Secretariaat 28 september 2018

WAALWIJK – Niet alleen mensen met een zittend beroep krijgen last van rugpijn. “We nemen allemaal te vaak en te lang een verkeerde houding aan”, zegt chiropractor Tanja Valk in een vandaag verschenen artikel in het magazine GezondNu. Volgens een recent onderzoek van het NIVEL krijgt 80 procent van de volwassenen in Nederland vroeg of laat rugpijn. Chiropractoren en huisartsen worden tegenwoordig overspoeld met zulke klachten.

Sinds de komst van smartphones en tablets is het alleen maar erger geworden, signaleert Valk. “Doordat we continu naar kleine beeldschermen staren, nemen we onbewust een verkeerde houding aan.” Mensen die veel op de weg zitten, zoals vertegenwoordigers, rij-instructeurs en vrachtwagenchauffeurs, lopen ook een verhoogd risico. Valk: “Die mensen zitten vaak uren achtereen in een verkeerde zithouding. Velen zitten onderuitgezakt auto te rijden, niet wetende dat dit de druk op je onderrug juist enorm vergroot.”

Dick Thijssen, hoogleraar cardiovasculaire fysiologie, legt in GezondNu de vinger op de gevoelige plek: onze samenleving is ingericht op gemak en zo min mogelijk bewegen. In de oertijd was dat nuttig. Immers: “Door zo min mogelijk te bewegen spaarde je energie. Nu is daar geen sprake meer van. Maar ondertussen nemen we de roltrap, rijden we met de auto naar ons werk, zitten we acht uur op een bureaustoel en laten we onze boodschappen thuisbezorgen. Kortom: we zitten veel te veel en worden niet geprikkeld om te bewegen.”

Een studie van Maastricht University toonde recent aan dat mensen die regelmatig sporten en helemaal fit zijn, desondanks ook het risico lopen dat ze diabetes krijgen. Regelmatig sportief bewegen compenseert al dat zitgedrag dus niet. Het is niet duidelijk hoe veel uur je maximaal kunt zitten, zonder risico te lopen. Daarvoor is meer (aanvullend) onderzoek nodig.

Goede tips: sta elk half uur op van je stoel en wandel een stukje naar een collega voor overleg (dus niet mailen of bellen), vergader en telefoneer staand, gebruik de lunchpauze eveneens voor een korte wandeling en pak vaker de trap in plaats van de lift. Wees je er ook van bewust dat je rechtop zit en dat je knieën lager liggen dan je heupen. Een voetensteun en een kussentje voor je onderrug kunnen daarbij helpen.
YouTube staat vol korte work-outs die je vanachter je bureau kunt doen. Zo blijf je in beweging, zelfs als je zit. Thijssen: “Je lichaam heeft er ook baat bij als je af en toe met je benen wiebelt. Het lijkt erop dat wiebelen met de benen tijdens het zitten voldoende is om de acute effecten van zitten tegen te gaan.”

Deel

Vind een
chiropractor
bij u in de buurt

Zoek eenvoudig op postcode of plaatsnaam

Zoek direct bij u in de buurt

Meld u hier aan voor de nieuwsbrief