Vandaag is het wereld gezondheidsdag!

Geplaatst door Beheerder 07 april 2017

Met deze dag, ieder jaar op 7 april, vraagt de WHO, de World Health Organization, aandacht voor gezondheid en ziektes in de wereld.

Om aandacht te besteden aan deze dag, heeft de NCA voor u een interessant artikel over: Staand werken is gezond!

Staand werken, gezond of nieuwe rage?

Je hebt het de laatste tijd vast een keer voorbij zien komen, in de media of op Facebook: Staand werken is gezond. Maar waarom eigenlijk? Is het niets meer dan een nieuwe rage? We weten het allemaal, zitten is niet goed voor je en regelmatig bewegen is belangrijk. Maar hoe slecht is zitten nu eigenlijk voor je? Wij zetten de feiten voor je op een rij!

Laten we eens beginnen met hoeveel we gemiddeld zitten op een dag. We staan op en gaan zitten voor ons ontbijt. Vervolgens gaan we zittend in de auto naar het werk waar we, als we pech hebben, de hele dag, ja je raadt het al, mogen zitten! Vervolgens gaan we weer zittend in de auto naar huis waar we zittend aan tafel wat gaan eten en vervolgens uitgeput op de bank ploffen om lekker op de bank zittend tv kijken. Gelukkig zijn er ook mensen die fietsend naar het werk gaan of geen zittend beroep hebben maar de gemiddelde Nederlander zit ontzettend veel. Uit wereldwijd onderzoek blijkt dat we gemiddeld 7,7 tot 15 uur per dag zitten. Nu is ook nog eens uit onderzoek gebleken dat het niet uitmaakt hoeveel we sporten, het zitten dat we die dag hebben gedaan kunnen we niet terug draaien.

Waarom zitten slecht is voor je rug

De wervelkolom heeft vier curven waardoor de rug (van de zijkant bekeken) een “S” vorm heeft. Deze curven zorgen ervoor dat de druk over de tussenwervelschijven (de kussentjes tussen de wervels) goed wordt verdeeld. Een goed postuur betekent dan ook dat deze “S” vorm behouden moet worden. Maar als je een lange rit in de auto maakt of lang achter een bureau moet zitten, is het moeilijk altijd een perfect postuur aan te houden. Het gaat vaak even goed maar na een tijdje begin je te draaien in je stoel, hang je opeens voorover gebogen over een boek of begin je steeds verder onderuit te zakken achter je computer.

Bij elke lichaamshouding worden de wervelkolom en de tussenwervelschijven belast. Uit onderzoek is gebleken dat de belasting het minst is als we op de rug liggen. De druk van het lichaamsgewicht wordt hierbij gelijkmatig over het hele lichaam verdeeld en niet alleen over de ruggenwervels. Maar de druk blijkt het grootst te zijn als we zitten. Alle druk van het bovenlichaam komt op de onderste werveltjes terecht. De druk op de onderrug is dan bijna twee keer zo groot dan als we staan. Bij langdurig zitten kantelt het bekken naar achteren en heeft de rug de neiging om bol te staan in de vorm van een “C” in plaats van de mooie “S” vorm die we eerder hebben besproken. Daardoor wordt deze druk nog vele malen hoger. De spieren en banden van de rug worden hierdoor uitgerekt en vermoeid, wat kan resulteren in rugklachten.

Niet alleen het zitten in de verkeerde houding, maar ook langdurig stil zitten is een groot probleem voor onze rug. Onze tussenwervelschijven hebben geen eigen bloedvoorziening. Dit betekent dat ze de voeding moet krijgen uit bewegingen van de wervelkolom. Als we lang stilzitten, zorgt dit er dus voor dat de tussenwervelschijven niet voldoende voeding krijgen. Dit leidt vervolgens tot degeneratieve (achteruitgaande) veranderingen in de tussenwervelschijven. Als een tussenwervelschijf eenmaal dit soort veranderingen vertoont, is dit niet meer terug te draaien. De tussenwervelschijven zijn door deze veranderingen minder sterk geworden en kunnen zelfs pijn gaan geven bij lage belasting.

Andere gezondheidsproblemen door zitten

Naast de negatieve effecten op de rug door veel zitten, wordt er nu ook meer onderzoek gedaan naar andere gezondheidsproblemen die ontstaan door teveel zitten. De resultaten blijven maar binnenstromen. Uit verschillende, recente onderzoeken is gebleken dat teveel zitten slecht is voor onze mentale gezondheid en het de kans op diabetes (suikerziekte) vergroot. Ook de kans op hart- en vaatziektes neemt toe doordat de bloeddruk stijgt en het cholesterolgehalte toeneemt. Ook zagen de onderzoekers toename in verschillende types kanker bij mensen die veel zitten. Met name darmkanker, baarmoederhalskanker en longkanker. De risicotoename met iedere twee uur die er gezeten werd, bleek 8% voor darmkanker, 10% voor baarmoederhalskanker en 6% voor longkanker te zijn. Daarnaast bleek ook dat mensen die veel zitten een lagere levensverwachting hebben dan mensen die dit niet doen.

De oplossing!

Het is wel duidelijk. In ons zitgedrag moet verandering komen want onthoud: het aantal uur dat we op een dag hebben gezeten kunnen we niet terugdraaien met sporten of bewegen. De schade is als het ware blijvend. Dit is dan ook de reden dat veel bedrijven investeren in staande bureaus. Dit is een bureau waaraan je zittend kunt werken, maar die ook eenvoudig in hoogte verstelbaar is waardoor je, wanneer je maar wilt, op kunt staan en staand verder kunt werken. Beschik je niet over dergelijke bureaus? Probeer dan te staan als je telefoneert, ga wandelen in je pauze in plaats van zittend te lunchen, plan koffie dates bij de koffieautomaat met collega’s. En wil je ook je collega’s een handje helpen? Introduceer staande overleggen, dit is niet alleen beter voor je lijf maar uit onderzoek is ook gebleken dat een staand overleg leidt tot meer creativiteit, grotere samenwerking en snellere besluitvorming, dus korter vergaderen, wie wil dat nou niet?

Dus, is staand werken een rage? Nee. Maar het is de laatste tijd wel een veel besproken onderwerp en dat is maar goed ook. Want zitten is op meerdere vlakken ongezond en staand werken biedt talloze voordelen. Dus als je morgen op je werk komt, verander dan meteen je werkplek en STA OP VOOR JE RUG!

Deel

Vind een
chiropractor
bij u in de buurt

Zoek eenvoudig op postcode

Zoek direct bij u in de buurt

Meld u hier aan voor de nieuwsbrief